Att göra en räkmacka...hur svårt kan det va´?

Nu till ett lyxproblem i mitt liv, nämligen utformandet av en schysst räkmacka...vilket verkar vara svårare än jag någonsin kommer att kunna begripa att det skulle behöva vara!!

Nu ska jag först klargöra en sak innan protesterna "jamen du ÄTER ju inte ens bröd!" kommer....det stämmer, jag ÄTER normalt sett inte bröd (LCHF ni vet), men jag är inne i en perio av FUSK från just LCHF -för att jag inte har lust, för att jag har lust till bröd, för att jag inte orkar bry mig....och då händer det att valte faller på just en räkmacka till fika eller lunch...

Vad förväntar ni er av en räkmacka när ni väljer en sådan på ett café? Att den ska vara stor? Mycket räkor? Mycket majonnäs? Att den inte ska kosta skjortan? Jadå, jag håller med om allt det där....MEN det finns en sak som i min värld är ännu viktigare...nämligen att ingredienserna är UTSPRIDDA JÄMNT över mackan!!!

Jag tycker det är rent hatiskt när jag kommer till fikets mysigaste hörn med räkmackan i ena näven och en stor mugg gott lyxkaffe i den andra...bara för att upptäcka att någon smarto (NOT!!!) lagt en skivat ägg på en del av mackan, en klutt majonnäs på en annan del av mackan, en hög räkor på ytterligare en annan del av mackan och en liten klick smör hafsigt utsmetat på ungefär en tjugonde-del av mackan....



Jag betalar ju för att SLIPPA göra mackan själv....då vill jag väl inte montera OM hela rasket innan jag ska äta, men det MÅSTE jag ju göra eftersom jag tycker att det GODA med mackan är ALLA INGREDIENSERNA tillsammans, inte en och en...

Har inte ni upplevt det här? Har inte ni störts av detta?

Jag ska skicka ut min tonårsdotter med polare på stan för en (högst oventenskaplig) undersökning...finns det NÅGOT fik i Uppsala där man har hajat grejen med en riktigt bra räkmacka? Det kan det vara värt att betala ungdomarna för, de kan se det som ett sommarjobb, att äta sig igenom utbudet av räkmackor och avlämna rapport, haha!

Återkommer längre fram med resultatet :)


Förresten...det FINNS räkmackor modell LCHF också...så DET så!

Jag inser, som jag skrev i början, att detta är ett lyxproblem...men eftersom jag just nu är så HIMLA nöjd med allt annat i mitt liv så fick detta bli min avreaktion på den mycket lilla frustration jag bär på:)
2
Carina

Haha, känner igen problemet sååå väl! Håller med dig i allt i denna viktiga fråga ;)

Tiina

Eller hur Carina, det var ju inte många dagar sedan som vi beklagade oss över detta :) //Tiina