Nackspärr & drömmen om kaffe

Ibland finns det tillfällen när en mugg med kaffe känns godare än annars. Det kan ju vara när man har klättrat upp på berget Suljätten vid sjön Kall i Jämtland och har en fantastisk utsikt. Eller efter att ha gått över en mil tvärs över Gotska Sandön för att komma till båten och sitter med den bästa personen i hela världen (min Laura) i sällskap på milsvid sandstrand i väntan. Eller när man vaknar efter första natten i sina svärföräldrars hus i México City med världens kaffeabstinens.

Men jag måste säga att den här kvällen när jag ligger i min soffa med olidligt ont i nacke & rygg så skulle det vara en himla tröst med favoritkaffet. Nymalda bönor (just nu från Vera Cruz i Mexiko) där jag skulle ta risken att sätta igång min fina fantastika elektriska kaffekvarn trots att Ramón sover. Preppa den lilla bryggaren med iskallt vatten, ha i det nymalda kaffet och krydda med kanel & kardemumma (inte av den grovmalda sorten från Finland just nu) skruva ihop, ställa på spisen. Medan det puttrar klart plockas en handdrejad keramikmugg från Gotland ur skåpet, till hälften med mjölk, in i mikron en minut. SEN är det bara att blanda samman och njuuuuuta....men jag har för ont för att resa mig av någon annan orsak än att förflytta mig från soffan till sängen, så det blir inget kaffe ikväll.


Istället en bild på en kaffedrickande jag, hemma hos mamma är det också gott att dricka kaffe :)