Målmedvetet 2011

Befinner mig i tider där det ska sättas mål för året och då talar jag om arbetet...det trillar ner uppifrån och ska kaskaderas ner till vår arbetsgrupp, genom mig till resten av gänget. Inspirerande & utmanande att formulera vettigt & relevant...

Sen slog det mig plötsligt! Vore det inte bra att ha lite mål i det "vanliga" livet också? Det kanske ni alla har redan, men jag kände när tanken slog mig att jag nog mest bara flyter på genom tillvaro och låter saker och ting hända....eller inte. Skulle jag har ett intressantare liv om jag hade målsättning med livet utanför jobbet också? Inte säkert...men kanske? Skulle det innebära en puff framåt mot sådant jag verkligen vill göra om jag satt upp det som mål, att det blev av verkligen?

Svårt att veta såklart, förrän efteråt, men jag tänkte jag kunde prova iallafall :)

Nummer 1, (nästan lite fusk eftersom det redan är bestämt men strunt i det) Arbetsresa till Gotska Sandön http://www.gotskasandon.se/


Här är vackra Bredsand vid solnedgång...här kommer jag att sitta igen efter en genomförd dag på Gotska Sandöns många fina ängar... 7-14 maj...en dröm som blir verklighet!



Nummer 2, det bara måste bli simträningen med Kroons, som jag behöver både för mina alltmer värkande axlar (har jag ett stressigt jobb tro...?) och som en möjlighet att bli en mindre version av mig själv. 16 st träningstillfällen på en vecka och varierat mellan morgon (skönt att ha klarat av träningen innan jobbet) och kväll (om jag skulle försova mig...igen).
Får symboliseras av min fina baddräkt:




Nummer 3, som en naturlig följd av föregående, Vansbrosimmet för andra gången. Denna gång är målet att orka crawla igenom loppet, eller åtminstone 2/3 av det och därmed förbättra föregående tid (dryga timmen). Det var lika delar jobbigt som roligt att vara med 2009 och jag ser sjukt mycket fram emot just detta mål!! Här en bild från sist det begav sig:




Nummer 4, som kanske blir en naturlig följd av föregående två...gå ner i vikt! Det är i verkligheten så att jag under ett tag gått omkring och funderat över om jag kanske helt enkelt skulle ge upp tanken på det och bara vara en glad tjockis resten av mitt liv...men nej, det vore grymt skönt att vara lättare & smidigare & rörligare, så jag får bita i igen! En väldigt konkret följd om jag uppnår mitt mål är att jag kan komma i favoritmärket Desigual, som till min oförställda glädje nu har en egen butik i centrala Uppsala...är inte DET ett tecken så vet jag inte vad....
Detta är verkligen att betrakta som ett stretch-mål.


Den här hänger utanpå min garderob och bara väntar på mig....


Nummer 5, ja nu börjar det bli svårt om man tänker sig att inte har för många mål att uppfylla...men det finns en sak som jag jättelänge har velat prova och det är att paddla kajak. Jag tror verkligen att jag skulle bli helt kär i det...närheten till Fyrisån skulle möjligen innebära ett positivt inslag...finns visst fina små kärror som man kan rulla sin kajak på ner till ån...eftersom jag inte har någon egen bild av detta har jag "plankat" ett från ett reklamutskick för Åland:




Det finns faktiskt ett mål Nummer 6 också, och det är fotokurs. Jag vill jättejättegärna gå en kurs på Fotografiska Muséet http://fotografiska.eu/ i Stockholm, kanske till hösten. Det är så underbart roligt med bilder...men det behöver jag väl knappast berätta egentligen, det har ni säkert märkt vid det här laget.


Ja, så ser mitt 2011 ut...iallafall delar av det. Jag inser att jag satt upp väldigt MINA mål, ingen annan verkar liksom med på detta, men familjen och vännerna finns ju runt omkring hela tiden....förhoppningsvis som stöttor när min dåliga självdisciplin gör sig påmind...vilket den kommer att göra! Sen finns ju massor av annat som kommer att hända också, kanske det blir en Vasa-stafett t ex i augusti och så får jag äntligen uppleva Waterboys live, och behöver inte ens åka över pölen för det eftersom de har den goda smaken att dyka upp på Katalin i augusti :). Kanske får jag med mig familjen till Stockholms alla muséer lite då och då (...varpå Laura utbrister "..ja, det låter ju verkligen roligt....").

Vad ser ni framför er för detta 2011?
3
Anonym

Visst är det väl lite härligt att ha mål. Något att se fram emot och kämpa för.

Jag tror att jag nästan alltid har haft mål. Men kanske inte för ett helt år framåt. Jag brukar ha vårens mål och sen höstens. Just för att jag inte ska bli så besviken om det inte håller. För man kan ju alltid ändra sina mål, eller hur? Men för min del handlar det mest om hundarna. Jag går på GI nu och mitt mål är att gå ner 5 kg. Kram

Tiina

Ancki jag ser dig verkligen som en person med mål och har även en känsla av att du når dem :). Du har rätt att det kan vara tufft med ett helt års mål på en gång, men vissa kan behöva vara så långsiktiga för att kunna lyckas med ;) Kram på dig och lycka till med GI!

Paulina

Vilken snygg baddräkt!