Vansbrosimmet 2011, simningen...

Dala-Floda i all ära...denna idyll av Bullerby vid Flosjöns strand...det var ju för själva simningens skulle som min "silvergrå missil" (som Bo Kaspers sjunger) fraktade oss till Vansbro.

Hela bygden kokar av verksamhet, folk på väg åt alla möjliga håll iklädda alla möjliga saker, t ex den under helgen så vanliga utstyrseln våtdräkt :) vilket förmodligen är rätt ovanligt på andra håll. Bilar såklart, det är inte en transportmässigt stor metropol utan bil gäller för de flesta. Ihärdiga (obetalda) funktionärer vinkar alla besökare rätt i sällskap av enstaka (betalda) poliser som (inte lika ihärdigt) hjälper till i värsta korsningarna. I vilket fall ger hela alltet ett väl organiserat intryck.

Vi kom på lördagen redan, för jag ville gärna kolla in Tjejsimmet en stund. 16 startgrupper av tjejer i alla åldrar skulle under dagen simma igenom de 1000 m i Västerdalälven...motströms. Starten till Tjejsimmet börjar från Vanåns strand efter en hurtig uppvärmning till "Michelangelo" av ortens egen store son. Här några bilder:







Delar av mig & Laura...uppvärmingen pågår i bakgrunden...

...och när alla är lite lagom uppvärmda och uppfnittrade (...om man kan säga så...) är det dags för start och sedan själva simmet, här följer några bilder av det:










Notera leendena i den övre vänstra bilden och de rosa öronen och den förflugna foten i den övre högra bilden :)


Ett par grabbar hade tydligen slagit bo invid Västerdalälven & sov sött medan tjejerna slet i motströmmen straxt nedanför. I den högra bilden kan man långt fram skymta själva målet...


Dessa blandade bilder tog jag när vi fikade i den sköna skuggan under ett träd.

Söndagen innebär sedan dags för "stora" Vansbro, d v s 3000 m. De två första km simmas i Vanån (svagt medströms) för att avslutas med sista km i Västerdalälven (varierande grad motströms beroende på vattenståndet...). Detta år var vattnet varmt och skönt, hela 19 grader och det skulle visa sig att motströmmen inte var så stark (jag visste ingetdera av detta inför start). Rekord av antal startande var det också, jag hade hamnat i startgrupp 5 där (som speakern sade) "simmarna är duktiga och satsar på en tid under 60 min"...ok, snacka om press!

Jaja, först skulle iallafall elitsimmarna släppas iväg, där både den manliga och kvinnliga segraren (båda från Danmark) fanns med i första led:

Jag vet tyvärr inte vem på bilden som möjligen är segrare resp. segrarinna....


Det plaskades rätt ordentligt när de allra snabbaste drog iväg i fullt ös!!


Uppsikt är viktigt när det är så trångt i trafiken....även åt sidorna tyckte visst en simmare ;)


En timme senare var det alltså min tur. Här följer en rad bilder som dottern Laura och vännen Eva tagit (eftersom jag av förklarliga skäl inte kunde vara fotograf själv...):


Lite påklädning och lite dricka...


Vinkar innan starten och på bilden till höger kan man skymta mig nedanför den höjda armen som ser ut som en svanhals :) straxt efter starten.


Jag hade sällskap av ett par grabbar i stort sett hela tiden och här kan man se att vi följdes åt även i våra rörelser :)


De här bilderna är tagna från en av broarna som vi simmade under.


En ganska cool bild på ett par av mina medtävlande, stilarna är många...



Därifrån bortom kröken kom vi simmande...


Lite ryggsim på andra sidan bron för att hälsa på fotografen ;)


Vägen vidare in till Vansbro såg ut såhär från bron...bortom kröken...


"Laura, vet du vad jag kom på...jag har ju BROSKRÄCK!!!!" sade Eva...men lyckades ändå klara av stunden med tanke på uppdraget :)



Här har Laura fångat lite roliga ögonblick från simningen...


Många "fighting faces" hos mina medtävlare!


...och här några bilder på mitt "fighting face" under sista kilometern...





Några minuter innan jag nådde målet hängde de svarta molnen tunga över älven, dock utan att det regnade!



Sista metrarna...här såg jag ju att jag hade chansen att klara mig in under timmen!


...och här är beviset (starten gick kl. 11.00)


Lite lite trött men framför allt NÖJD med insatsen :)


Måste passa på att tacka mina eminenta fotografer också, som hade ett betydligt tuffare lopp än jag när de skulle hinna springa mellan de olika ställena där det gick att följa simmarna!!


Tack Laura och Eva för en heroisk insats på Vansbrosimmet 2011...även om ni var lite trötta efteråt.... :)

5
Ancki, Frida & Agnes

Vad roligt att läsa och se bilderna från ditt äventyr. Jag hade gärna intagit hängmattan.... GRATTIS till en toppentid !!! Fy f-n vad du är duktig !!!!

Paulina

Fartiga bilder :)



Du är superduktig, skulle jag lägga ihop sträckan jag simmat i hela mitt liv så skulle jag väl komma halvvägs på den där tävlingen :)

Eva

PUSS!

Carina

Imponerad är ordet!!!!

Heidi

Hej! Mäkta imponerad! Vad simmar den snabbaste på för tid! Du kan ju inte ha legat långt efter. Nästa år blir det elitgruppen.. Kramar.

Fina bilder!