Mest minnesvärda läsningen...

...har för min del varit ett ganska litet antal böcker genom åren...kanske beroende på att jag har så grymt dåligt minne...kanske för att det trots det enorma antal böcker jag läst sedan jag lärde mig läsa vid 5 års ålder, endast är ett fåtal som verkligen gjort ett bestående intryck på mig.

Det är väl heller inte så att jag verkligen minns hela handlingen i varje bok, långt ifrån! Snarare minns jag känslan jag hade när jag läste dem...att jag antingen var arg, ledsen eller glad....gemensamt är iallafall att samtliga är fängslande på sitt eget sätt...

Det jag oftast läser är DECKARE....älskar DECKARE....ju hemskare desto bättre om ni förstår vad jag menar. Det finns ju en hel uppsjö av favorit-författare i den genren, men dessvärre är det sällan ngn enskild bok fastnar, det liksom försvinner när jag slagit ihop boken, kul för stunden, distraktion från vardagen, njutning tack vare spänningen...men så lätt att glömma. Agatha Christie & Stieg Trenter är isåfall klassiker som jag skulle rekommendera utan att blinka och Henning Mankell är alltid bra...

Nej, de böckerna som jag räknar upp här nedanför är av en annan kaliber allihop. Om jag någonsin skulle ge bort en trave böcker som skulle vara mer än "bara" ren nöjesläsning, ngt som skulle kunna leva kvar hos även andra människor, vore det nog denna samling. Risk finns att jag ändå glömt ngn såklart, men då får jag väl fylla på :)


Vi kan väl börja med en ungdkomsbok, "Tordyveln flyger i skymningen" av Maria Gripe, underbart mysterium, välskrivet och ett måste i unga år (måste kolla om Laura läst den än...risken finns att hon redan är "för stor" för den....).



En bok som verkligen verkligen påverkade mig var "Vilda Svanar" av Jung Chang, om tre generationer kvinnor i Kina...den är en familjehistoria, självupplevd, stark och hemsk och underbar. Jag fick faktiskt mardrömmar av den här boken!!


Den här boken heter "I namn av de mina" på svenska, skriven av Martin Gray. Handlar om förintelsen, om livet i gettot i Warsawa, om Treblinka, om sorg & skräck men också om hopp. En sann berättelse...


Marianne Fredriksson har skrivit många underbara böcker, min favorit är "Den som vandrar om natten", om Anjali (son till en av de Tre Vise Männen) som kring tiden för Jesu födelse blir lärare till Scipios (generalen som bl a besegrade Hannibal) dotterson Marcus. En slags saga om sökande, om ondska och om kärlek...mycket välskriven! Läste den när jag på alldeles egen hand for till Maldiverna på dyksemester en gång för läääänge sen...skön strandläsning :)


Ojoj, detta är en av få böcker jag i yngre år läste mer än en gång, PC Jersilds "En levande själ"...en fantastisk historia...skrämmande och otänkbar men ändå inte. Ypsilon är en amputerad hjärna som förutom själva hjärnan också har vänster öga och bägge öronen i bruk, allt hålls vid liv i ett akvarium med sterilt vatten + lite näringslösning + elektrisk spänning. I boken får man berättelser ur livet innan "akvariet"...mycket märklig och fascinerande...


En extremt stark bok denna "Johnny var en ung soldat" skriven av Dalton Trumbo, om Joe Bonham som vaknar upp efter koma, inser allteftersom att han varken har armar, ben eller ansikte kvar...inlåst i sig själv. Han hittar till slut ett sätt att kommunicera, ni får läsa själv hur!


En underbar fantasy-bok om en drake som heter "Bazil Broketail", finns visst en hel serie men jag läste denna första för länge sedan på Cozumel, fick låna en engelsk pocket av min kompis Mia...och föll pladask för denna charmiga bok :). Kanske skulle ta och läsa resten av dem också?

Här är en riktigt charmig bok, "Ingen tobak, inget halleluja" av Erik Lundqvist, underbart skojig fast med en allvarlig underton. Om missionärer ngnstans i Afrika som ska omvända befolkningen...som visar sig vara mer än villiga...om de får cigaretter :) haha den är helskön!!


Roald Dahl och hans "Short stories" mycket läsvärda!! Finurliga & totalt oförutsägbara....har tyvärr tappat bort mitt eget exemplar av denna...


...behöver väl knappast ngn presentation, om ngn därute mot förmodan skulle ha missat att läsa trilogin av JRR Tolkien om ringen....kan bara säga: LÄS DEN!! Filmerna är fantastiska men böckerna är ännu mycket bättre...såklart!


Vilken underbar story detta är, "Shantaram" skriven av Gregory David Roberts, sägs att den är sann (vem vet) och jag bara ÄLSKADE den, alla äventyr, spänningen, de detaljerade beskrivningarna av Bombay (och andra lika exotiska platser)....färger, människor, dofter, stanker....ALLT finns med. Dessutom är den tjock och räcker lääääänge....

 
Jag måste ju ta med Isabell Allende också, helt magisk författare från Chile med böcker som jag fullkomligt ÄLSKAR. Svårt att välja ut ngn av dem med till slut blev det iallafall "Eva Luna" och "Eva Lunas berättelser" som båda är späckade med fantasiska berättelser, mustiga och så väldigt välskrivna. Om Eva Luna och hennes omgivning & liv, den andra boken tar upp trådarna om historier om människor som i den första boken passerar förbi, vi får veta även vad som hände dem...underbart, klurigt upplägg. Isabel Allendes språk och sätt att skriva är helt i min smak, extra bra blir det att läsa på originalspråket :)


Denna fantastiska kärleksberättelse är ett måste, "Kärleks i kolerans tid", om Fermina och Florentino i Cartagena...Gabriel Garcia Márquez är enastående!!

Jahapp, där har ni några favoriter alla kategorier (utom deckarna då), läs och njut...någon gång i livet iallafall :)

Att läsa på originalspråk är extra givande. Jag försöker klämma in läsning på både engelska, spanska och finska emellanåt, men eftersom det är LITE mer ansträngande än svenska är det oftast det som gäller trots allt. Jag har ALLTID en bok på gång, det går aldrig mer än max 3 dgr mellan mina böcker...just nu är jag i slutet av senaste (sista) boken om Ayla...ni vet hon med grottbjörnarna...tjock bok, nästa får bli en mindre tung variant.

Jag är glad åt mina Dalmatiner-prickiga läsglasögon förresten!!

2
Madde

Åh,det är så härligt med böcker. Jag bara älskar att läsa. Är också mest deckarfantast men nu fick jag ju några nya uppslag. En del hade jag läst men de flesta inte. Men jag tror faktiskt att den av Marquez står hemma i bokhyllan oläst. Börjar med den

Tiina

Ja Madde det ÄR underbart med böcker verkligen...väntar med spänning på dina boktips :)