Strandpromenad och måsar....förlåt, TRUTAR!

Haha, det är inte lätt att vara fågel-okunnig i sällskap av en fågel-expert som Christina, jag blev påmind vid ngt tillfälle att det jag såg ute på stranden inte var måsar utan trutar...jag vidhåller fortfarande att det iallafall var måsfåglar vilket gör att jag inte var helt fel ute ;)

Hursomhelst, att gå en promenad runt Bredsands udde är alltid fint och rofyllt, att rekommendera till var och en som besöker ön. På våren är det mer liv bland fågelbestånden, men det finns ett och annat att kolla på i fjäderväg även på sensommaren, här lite exempel:



Sepia är emellanåt effektfullt tycker jag :)


Ojdå, en tärna och en trut på samma bild!



Denna unga Silvertärna kunde inte flyga riktigt ännu och hamnade i vattnet när hon/han blev rädd för oss där vi kom gående...sen seglade han/hon in med vågorna till stranden igen och såg lagom tilltufsad ut efteråt :)


Tärnor "en mass" och en trutunge i flykten.


Den här bilden tycker jag om....


Blev nästan en siluett-bild av denna bortflyende trut...


Fullt i luftrummet :)

Det fanns för all del en del annat av tvåbent sort på stranden också:

Vackra glittriga upprörda hav i motljus och Marja & Göran i strandkanten.


Min fina Laura på den finaste av stränder!


...och efter en stunds promenad är det skönt att hitta en ilandfluten stol :)


Vackert åt båda håll....Christina med den långa stranden söderut och Göran, Marja & Solveig har Bredsands udde framför sig.


På stranden kan man hitta en massa olika saker...en mystisk låda t ex....


Marja med den fina vandringsstaven hon fick på stranden när hon kom till ön. Den skulle hon sedan passa vidare till en annan kvinna när hon själv åkte hem :) och den har varit "på vandring" på ön sedan 2009 om jag inte missminner mig!





Fina tjejen på vattenpromenad, en riktig stilstudie ;)

Jag längtar redan tillbaka till denna fantastiska strand...och vänta nu, det finns ju FLER bilder som jag måste visa!


Det ser ut som om Marja går på vatten...och vem vet med den där vandringsstaven...kanske den bär på starka krafter...?



Här kommer Christina som haft en riktig "photo session" på vägen :)


Solveig njuter av finväder...


Karin tre gånger om!



Göran hittade ett långt rep på stranden...vilket vi misstänkte att han tänkte använda till att hålla ordning på hela sin flock...lite som man gör med förskolebarnen (iallafall i Uppsala)...men han hade visst andra planer:


Lite oklart vad han tänkte sig fånga med lassot, men män är alltid pojkar oavsett ålder ;)


Marja långt långt borta i sin promenad på vatten och Laura lite närmare land.


Den här bilden tycker jag jättemycket om!


Vattnet skapar roliga mönster med sanden och solen. En strandväxt med skuggor.


Tänk att det orkar blomma i den torra stranden!
På bilden till höger ser man hur smal passagen är mellan dynen och vattnet...normalt sett finns GOTT om plats att passera med bil t o m...detta år var Bredsand som sagt mycket underlig, naturen är förunderlig och föränderlig...