12 månvarv i bilder - januari 2012

Ett fotoprojekt var precis vad jag behöde för detta splitternya glimrande förväntansfyllda år! Jag har valt ut ett antal ställen i min nära omgivning som jag ska följa varje månad. Hur ändrar de sig alltftersom året skrider vidare mot nästa årsskifte? Vad händer med ljuset? Vad händer med färgerna? Vad händer på själva platsen (om ngt alls...)? Ska bli superkul! 

Här följer januari månads bilder, tagna på årets första dag:


#1 Från vackra Ulleråker kan man ta denna vackra väg genom en allé ner till Fyrisån (ja, givetvis kan man gå nerifrån ån UPP till Ulleråker också...men det är betydligt jobbigare ;) haha). 


#2 Här är en koloniområde mellan Ulleråker och Fyrisån, lite frostnupet 1 januari och helt övergivet. Fram emot våren bör det synas en del aktivitet på platsen :)


#3 Om man står med ryggen mot kolonilotterna på bild 2 så har man denna vackra vy. Framförallt tidiga höstmorgnar kan det vara fantastiskt med dimma och vackra färger, men jag gillar det som det är även i januari.


#4 Nere vid Fyrisån sitter det ett antal sådana här jätteholkar, gissningsvis är det hyresrätter för stora fåglar som Skarv eller nåt. Tänk om jag skulle lyckas fånga en inneboende?


#5 Med Fyrisån i ryggen och näsan vänd upp mot Ulleråker är detta en vy man kan ta in. Parkbänken i förgrunden behöver kanske ingen förklaring, husen i bakgrunden inrymmer både ett vackert kapell och diverse andra verksamheter. Har man tur kan man stöta på rådjur, harar och ännu oftare diverse tvåfotingar...mer eller mindre intressanta.


#6 Vy över Fyrisån där nakna buskar & halvnakna träd speglar sig i lugna vatten. Bortanför gärdesgården skymtar Kungsängen...trakterna där Kungsängsliljan blommar om våren.


#7 Denna nakna gren lär få en fylligare utsmyckning vad det lider. I bakgrunden Lundellska skolans fotbollsplan, Kungsängsbron och bortanför den området uppe vid Pollacksbacken. Vi får väl se hur mycket som syns när det grönskar såsmåningom, men en och annan idrottsentusiast ska väl fastna på bild kan jag tro...


#8 Nere vid har man denna vy om man tittar in mot stan till. Båtarna på andra sidan ligger i vinterförvar under sina presenningar och det är ett halvdant istäcke i själva ån.


#9 Den superpopulära skateboardrampen nedanför Kungsängsbron var helt övergiven denna första dag på året, inte så konstigt kanske med frosttäcke och minusgrader :) men det lär vara aktivitet framöver!


#10 Äppleträdgården som ligger mellan Ulleråker och Fyrisån var (såklart) tom på frukt med frost-täckta gräsmattor. En övergiven gunga...


#11 Här är vi uppe i Ulleråkersområdet med vackra gamla byggnader. "Den Gode Herdens kapell" är det man skymtar klocktornet till bakom träden.

Ja det blev faktiskt bara 11 bilder...jag gillar ju assymmetri (som mina närmaste vänner väl känner till) så det är väl som det ska vara då :). Återkommer i februari igen...kliar redan i fingrarna efter att få fota nästa omgång....det är ju nästan en hel MÅNAD till dess....suck... ;)


5
Madde

Vad roligt. Det ska bli jättespännande att följa. Funderar på att göra något liknande men i min lilla trädgård. Snöa in lite på växterna.

Tiina

JA Madde, vilken bra idé, kör på det! Jag vill se dina bilder också :)

Carina

Kul idé!

Har gjort en minivariant en gång av misstag, några kort fotade utefter en väg olika årstider.

Ska bli så skoj att följa dina vackra bilders utveckling :)

Madde: jag vill se dina också!!

Tiina

Tiina

Carina, när får vi se dina exempel då?!