Det här med dörrar...

Jag har upptäckt att jag ÄLSKAR dörrar! När jag är ute någonstans är det inte sällan dörrarna som drar till sig min uppmärksamhet. De kan vara så himla vackra, helst gamla dörrar med lite patina, men även nya flådiga stilrena dito kan vara tjusiga.


Den här blå välkomnande dörren finns uppe på Klinten i Visby.


Det finns så väldigt många olika dörrar också, vissa är tänkta att hålla ute, andra att hålla inne och de flesta både och....det kan vara ganska starka signaler man ger med antingen en stängd eller en öppen dörr. Tänk bara på jobbet när man kommer till en stängd kontorsdörr...det är liksom så definitivt på ngt sätt... "inte störa" säger en stängd dörr till mig. Det är ju nu inte alldeles sant alla gånger, men det hejdar iallafall ens framfart mot vad det nu månne vara som man hade på hjärtat, får andas lite och tänka till.

En öppen dörr är ju tvärtom på många sätt, "fritt fram att komma in" signalerar den. Välkomnande och omtyckt är det med öppna dörrar tycker nog de flesta...


Den här dörren på Klinten i Visby har nog inte varit öppen på länge...det finns inte ens ett handtag! Undrar när och varför det blev så...?

I olika delar av världen är det också skillnad med öppna och stängda dörrar, iallfall om man tänker på hur sällan en dörr till någons hem står olåst i Mexiko i jämförelse med här i Sverige. Jag tänker på när det finns folk hemma...de flesta låser nog sina dörrar när man går hemifrån oavsett land...


Den här flotta men något slitna dörren är helt underbar tycker jag! Vilken fantastisk senapsfärg den har, samtidigt som himlen speglar sig i fönstren ovanför...tänk att komma hem till det :)

När jag är ute i ngn stad i världen med kameran i näven är det ju oftast stängda dörrar jag hittar och tar bilder på. Kanske p g a min "uppfostran", att man inte bara klampar in i andras tillvaro hur som helst, vilket ju ett foto genom en öppen dörr skulle kunna räknas som. Oavsett anledning så är det stängda dörrar jag fotat, och det sättter igång fantasin. Vad finns där innanför? Varför har man valt just den dörren? Har dörren haft någon annan betydelse förr i tiden? Jättespännande kan det bli innanför pannbenet medan kameran klickar vidare.


En väldigt liten dörr någonstans i Visby...varför hade man den tro?



Meddelandet på den här dörren är alldeles alldeles underbar tycker jag!!



Det här är en del av en dörr på México Citys katedral mitt i stan, ser inte särskilt inbjudande ut och får mig att tänka på alla sämre delar av religionsutövande....som inkvisitionen.....även om jag tycker dörren är fin...



Sen kan dörrar sitta på sniskan också, som denna på ett av husen kring Zócalo i México City där husen sakta (tack och lov....) sjunker ner i leran under staden...men vilket vackert arbete det är på den!



4
Heidi

Då måste du åka till Tallin om du inte varit dit....jag fascinerades just av dörrar när jag var där.

Tiina

Tack för tipset Heidi, det ska jag göra, skulle nog bli en fantastisk fotoresa!!

Heid

Har ett presentkort på Siljatallink som går ut 31/3 för 1-4 pers o hytt ifall du råkar ha tid för en resa inom en vecka.

Tiina

Oj, det lät kul...måste kolla kalendern ;)