Ljud i natten...

Tänk att det låter sa olika på olika ställen. Här t ex är nattliga ljud annorlunda mot hemma i Ulleråker, dels är det mer ljud eftersom huset här inte är isolerat men även själva ljuden skiljer dig.

Bilar hörs dygnet runt, tack och lov ganska avlägset, från "La rápida" (motorväg utan hastighetsbegränsning) några hundra meter bort. Ljuddämpning pa bussarna som far fram där är inte det man lagt ner mest pengar på av ljudet att döma. Tutandet är en egen historia, det finns hur många olika varianter & melodier som helst, det enda som är gemensamt är volymen som är på max. Det har jag full förståelse for i den här trafiken...

Hundarna lever sitt eget liv, och är nattaktiva varelser i den här delen av världen, vare sig det är på gatan eller uppe på hustaken runt om. De drar fram i stora gäng, stora som små, raggiga eller pälslosa (=skabbiga) och kommunicerar friskt hela natten igenom. Vakthundarna på tak och bakom staket later respektingivande och skulle iallafall få mig att tänka till ett par gånger extra om jag ville bryta mig in i just det huset...variationen i olika typer av skall är stor och det är fascinerande hur outtröttligt det canina släktet är.

Ett inslag i den nattliga konserten är för mig rätt exotisk, nämligen "El velador" (nattvakten) som är avlönad av folk som bor i grannskapet. Han börjar sitt jobb vid nio-tio-tiden på kvällen när gatorna börjar tömmas på folk. Om nattvakten är någorlunda nykter, hörs hans visselpipa i olika varianter av tonarter natten igenom när han på cykel patrullerar gatorna. Tidigare kunde man höra hans rop, men han har tydligen moderniserat sig och övergått till visselpipa. Ett ganska sällsamt fenomen tycker jag...man tycker att alla ska hållas vakna av hans visslande men efter en natt eller två sa hör inte heller jag honom längre. Då kan man iochforsig ifrågasätta meningen med visslandet...R säger att det är för att han vill bevisa att han jobbar & att en och annan tjuv kanske blir avskräckt.

Musik är ett givet inslag förstås, ofta "Norteña" (en slags blandning av Country & dansband) som spelas högt och hela tiden (mindre njutbart for min musiksmak) eller det som min pappa skulle kalla "dunka dunka" och kommer mest ur passerande bilar.

Något som inte längre hörs är min svärmors elektroniska gökur, som tidigare spelade en hurtig melodi varje timme. Det var tolv olika melodier och volymen var inte av det barmhärtiga slaget. Ni kanske kan gissa att jag inte saknar den nu trasiga klockan...

Utanför vårt fönster finns en stor julkrubba & en julgran, var och en försedd med varsin melodislinga som spelas samtidigt...något som kan tyckas outhärdligt men vi vaggas till sömns av dessa & alla andra ljud i storstadsnatten - och skulle aldrig komma på tanken att gå ut och klaga på grannarna!
2
Carina

Underbart, hör alla ljuden när jag läser. Du är begåvad med orden.....konstigt det lät men du förstår säkert vad jag menar. Hälsa Laura & Ramon. Kramar!!

/Carina

Tiina

Tack Carina, vad snallt sagt av dig :)//Tiina