"I slemmigt sällskap vid Källsjön"

Haha, ja så vart iallafall rubriken på adjektivsagan uppe i Sollefteå, och får även bli rubrik på detta inlägg. Adjektivsaga? Vad är det då tro...? Återkommer!

Min kära vän Carina har rötter uppe i Sollefteå, eller iallafall bor delar av släkten där sedan lång tid tillbaka. Vi hade tur som tokiga och fick låna syrran Marias stuga (ja och svågern Rogers) som ligger straxt utanför stan vid sjön Källsjön.

Långhelg skulle vi ha, underbart så tätt inpå semestern ;) och vi lämnade tidplaner hemma (...vilket var förvånande för somliga som tyckte vi var galna som kom iväg så sent). Det är ju ganska långt att köra förvisso och efter att endast ha stannat vid Tönnebro för lite käk tog det ändå nästan fram till midnatt innan vi var ända framme. Vägarna var bitvis rätt dåliga p g a pågående vägarbeten....men tidplanen låg som sagt hemma så vi var underbart sorglösa ändå!

Vi roade oss med att förundras över ortsnamn på vägen...tänk att bo i Harmånger (jag menar, både harm och ånger, vilket öde!) eller i Skarplycka (där måste man väl iallafall vara MKT lycklig....eller?). Vi kom även förbi Gryttjom, Flogsta och Risön...och fick "men-vänta-nu-har-vi-åkt-i-en-cirkel-i-Uppland?"-känslan...

I sundsvall hade man smyckat ut industri-skortstenarna intill E4-an, hur läckert som helst med olikfärgade ljus på något så o-vackert som skorstenar! Något att apa efter nere i Boländerna kanske...?

Tänk när vi var någon mil ifrån Sollefteå och jag så smått började undra vilken väg vi skulle åka för att komma till själva stugan...haha, Carina hade den skönaste stilen på kartläsare hittills :). Med en vag aning om att det skulle finnas en skylt där det stod "Källsjön" höll vi utsikt i mörkret. Rätt vad det är ropar Carina: "Sväng sväng sväng sväng!!!" för helt plötsligt dök skylten upp...men inte stod det Källsjön på den inte. Något helt annat...som jag har glömt...

Vi hittade till slut den röda postlådan och stugan och LUGNET....såååå ljuvligt med tystnaden som motvikt mot "Svenska Klassiker" vars 3 långa CD-skivor matat nostalgi hela vägen.


Härliga röda te-baljor på frukostbordet!


Utsikten från stugans altan denna första morgon...solen verkar tveka men leker ändå över sjön.


Trippel i Gräsänder på väg över sjön...


Marias blomma var lite ledsen...

Sov gott och länge gjorde vi alla fyra....mmmmm....vilken lyx! En shoppingsväng skulle det bli såklart, både kläder och mat och paket till "Paketleken" skulle hinnas med...och det var ju inget problem! Sollefteå är inte så stort och det mesta ligger inom räckhåll (och vi hade ju bil...). Kläddax fick sig ett besök, liksom Carinas morbror Ove som jobbade straxt intill.

Eftersom Carina & jag har valt varsin ganska motsatt diet med mål att bli mindre varianter av oss själva, fick vi klura lite för att hitta mat som kunde passa - eller anpassas - till oss alla. En intressant och motiverande uppgift i sig, tur att vi är så kreativa!

Mat på stan blev det också, på fina mysiga restaurangen "Toledos":

Fina hungriga Klara!


Söta fina Carina...du och jag vet den där posen betyder ;)


Grönmögelostfylld Tournedos inlindad i Serranoskinka och potatisen utbytt mot grönsaker = LCHF (fast okej då, rotfrukter är inte särskilt strikt LCHF, men ändå ok ibland). De andra tjejernas mat fastande inte på bild tyvärr...


Dramatiskt med gråväder i stan. I bakgrunden ser man en skymt av hoppbackarna i dimman och i förgrunden fontänen framför biblioteket som jag tycker är en fantastisk byggnad, som ett sagoslott!

Tillbaka i stugan var vi rätt möra och valde att mest softa ute på altanen. En sväng ner till sjön innan det blev för mörkt resulterade i en del bilder som jag gillar:








Vackra mystiska magiska Källsjön...


Kvällsmaten var lite mix av olika mackor (utan bröd för min del) i gott sällskap. Carina och jag satt nog upp till närmare två på natten och "pratade ikapp oss" efter att inte ha setts under sommaren.


Mat var det ja, ngn av oss ställde en fråga gällande vad vi skulle hitta på under våra dagar i Sollefteå, och då svarade (tror jag) Klara "Vi ska ju bara äta hela tiden"...haha, det var gulligt. Här är några bilder på vad vi hade på bordet:

VV-frukost: havregrynsgröt med lättmjölk, mackor & te. LCHF-frukost: Äggmuffins och kaffe med "vanlig" mjölk.


"LCHF-mackor" = ost med Bregott-fyllning...mmmmm....


Kycklingsoppa med asiatisk "touch" d v s kokosmjölk, citrongräs, ingefära....och en klick crème fraiche...gottigotti...


Marias vackra getingglas är värda att visa upp också :)


Bär är ju rena lyx-desserten! Grädde för mig och småtjejerna och vanilj-Kesella till Carina :)

Min dotter visade sig ha en framtid som produkt-placerare, se bara här:

och jag måste ju bara visa vad som hände härhemma igår morse:

Haha, jag tror hon kommer att bli anlitad av Coca Cola för sin klantighet som resulterar i dessa korkar placerade lite överallt, det hände ett antal gånger bara under helgen i Sollefteå. Kanske ngt för vårens prao?

Tjejerna ställde ner mat i en kastrull i sjön eftersom det inte fick plats i kylen i köket:


Paketleken var det ja, den är så rolig! På stan hade alla fyra köpt några prylar i var som max fick kosta 25 kr var, stor Julafton-känsla när alla skulle slås in i stor hemlighet :). Iallafall så går det i korthet ut på att under en tid på 1-60 min tid (vilket är okänt för alla som är med) slå en tärning som styr när man får ta paket resp. öppna dem. När alla paket är "tagna" får man ta av varandra vilket kan leda till tvekamper om vissa saker. Hetsigt & med mycket skratt!!

Klara & Laura slogs länge om skateboard-skylten, som till slut hamnade hos Klara :)


Denna krok var min och Carinas tvist...den hamnade slutligen hos Carina, ska bli kul att se var hon sätter upp den!


Carina & Klara är fokuserade....bilden föreställer förresten Rock Hudson låter min pappa hälsa :)

Adjektivsagan skulle jag ju också berätta om ja! Det är helt enkelt en berättelse där man utelämnat alla beskrivande ord (adjektiv). Sedan går man varvet runt och alla får i tur och ordning säga ett adjektiv som fylls i luckan i berättelsen. Eftersom ingen annan än den som skrivit berättelsen vet vad den handlar om kan det bli hysteriskt roligt när sagan läses upp till slut. Rubriken på min berättelse blev således: I slemmigt sällskap vid Källsjön", haha!

En av kvällarna var underbar med sol & varmt...som vi njöt nere på stranden!

Tänk vilken lyx att få ligga och slappa såhär :)


Doodlande pågår i denna undersköna miljö :)


Klara hade plockat fram tecknarprylarna :)


En and hade slagit sig till ro en bit bort...


Där är den lilla bastun igen....och anden blev törstig borta till vänstet i bilden...

Ett gäng pigga fåglar underhöll oss också, jag är inte säker på "vilken sort" det är men åtminstone några såg ut som Rödhake-bebisar (för de var lite rufsiga...), här följer en kavalkad:








Någon kanske kan berätta vad det är för fåglar? Christina? Mamma Liisa? Sten? Johan?

Solen sjönk allt längre ner och fotograferandet fortsatte ivrigt:













Ja, kvällen var magisk, färgerna så intensiva och vackra...

Inpå husknuten fanns också saker att fotografera....fast det tycker jag iochförsig att det gör överallt och hela tiden...

Sagosvamp!


Klara redo för utfärd :)


Annan svamp...


Om inte detta är Skägglav så måste det vara tomteskägg :)

Vi gjorde en utflykt till under bara Butik Lillasyster (http://butiklillasyster.se/) straxt utanför stan, och vilken underbar butik det är!! Så mycket underbara prylar överallt, hade man haft en stor fet plånbok hade man nog fått hyra ett släp för att vi skulle kunna ta oss hem...miljön var förtrollande:

Mycket coolt för småfåglarna! Hoppas de gillar kollektiv :)






Denna skylt var ljuvlig tycker jag!

Vi hade mycket skoj under vår helg och hade en hel del tänkvärda samtal om t ex torr-kissning, fjälltoppar i mulltoan, ologiska elektriska kopplingar och kunde dessutom konstatera att både Carina och jag suger på Yatzy (...fast Carina ngt mer än jag...). Dessutom diskuterade vi idéer för att få fart på Carinas business (kommande) med alla übervackra saker hon skapar och jag passade på att ta ett par bilder:




Tack tjejer för en underbar 4-dagars i ert sällskap!

Avslutar inlägget med en bild på Carina och hennes supergo´a moster Barbro:
4
Mamma Liisa

hei "mycke" hauska matka päivä kirja monien kivojen kuvien kera.Mietiskelit linnnun nimeä luulisin että ovat punarinnan poikasia (luultavasti ovatkin)Oli hauskaa olla mukananne olette iloista seuraa :)

Carina

Tack så mycket själv raring, det var underbart vilsamt att få sitta där på lilla altanen och bara vara till långt in på natten med dig. Vilka planer vi smidde ;))

Underbart vackra bilder (förutom nåt anskrämligt porträtt som letat sig in...)

Tiina

Söta Carina, i min blogg finns inga "anskrämliga porträtt" vad jag kan se och vad gäller planerna så hoppas jag att du har energi att kolla upp "du-vet-vad" till "ja-du-vet"! Nu är det inte långt bort att göra verklighet av alla drömmarna :)

rödstjärt, rödhake